fbpx
Arriva treinen in de werktplaats. Foto: Stefan Verkerk Fotografie / Treinreiziger.nl

Arriva meldt ook treindiensten naar Parijs aan vanuit Den Haag en Amersfoort

Arriva wil niet alleen vanuit Groningen, maar ook vanuit Amersfoort en Den Haag met treinen naar Parijs gaan rijden. Het vervoersbedrijf heeft de nieuwe diensten aangemeld bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De stap volgt op een aanvraag uit 2023 voor een dagelijkse trein tussen Groningen en Parijs. Toen was de bedoeling dat die trein al in juni 2026 zou gaan rijden. Het zag er de laatste tijd al naar uit dat die startdatum niet gehaald ging worden.

In april meldde Arriva aan Treinreiziger.nl nog dat de plannen voor een trein naar Parijs niet van de baan waren, maar dat er nog aan werd gewerkt. Meer informatie kon het bedrijf toen nog niet geven.

Drie ritten vanaf Den Haag

Nu heeft Arriva dus extra treindiensten aangevraagd, bovenop de eerdere aanvraag. Het gaat om dagelijks twee ritten van Amersfoort naar Parijs in beide richtingen en dagelijks drie ritten van Den Haag HS naar Parijs in beide richtingen. De treinen moeten ook stoppen in Antwerpen en Brussel en gaan na het Belgische Mons de grens over.

Geen hogesnelheidstreinen

Arriva gaat niet met hogesnelheidstreinen rijden. Volgens de melding zet het bedrijf treinen in met een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur.

Arriva ziet kans om de treindiensten op te zetten door gebruik te maken van tot nu toe onbenutte capaciteit op de spoornetwerken in Nederland, België en Frankrijk. Het bedrijf denkt ook dat er groeiende vraag is naar duurzaam vervoer en een grote maatschappelijke wens voor meer internationale treinen.

Vanaf 1 februari

Als startdatum wordt nu 1 februari 2028 genoemd “of zoveel eerder als mogelijk”. Volgens Arriva is de eerder gecommuniceerde startdatum opgeschoven zodat er voldoende tijd is om de benodigde voorbereidingen te treffen voor deze uitgebreide treindienst.

Of het lukt daadwerkelijk in 2028 te gaan rijden is nog onzeker. Om een trein te laten rijden in drie landen, moet er volgens Arriva in elk land apart een capaciteitsaanvraag gedaan worden

GoVolta al dit jaar naar Parijs

In december gaat GoVolta als eerste de concurrentie aan met Eurostar door een trein te rijden tussen Amsterdam en Parijs. GoVolta rijdt een andere route via Gent.

(c) Treinreiziger / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
treingraag
2 dagen geleden

Govolta, go! En Milaan met European Sleeper helaas pas in september dus zomer wensen Gardameer helaas nog niet met gezellige nachttrein. Ja, Nightjet Munchen en dagtrein Verona maar de NJ is helaas qua interieur een misser.

Marc Busio
2 dagen geleden

Als je er al jarenlang niet in slaagt om in Zuid-Limburg een beetje fatsoenlijk treinen te laten rijden naar Luik en Aken, dan is een treindienst naar Parijs wel heel hoog gegrepen, of beter gezegd, niet serieus te nemen.

Bert Sitters
2 dagen geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Inderdaad, laat Arriva eerst werk maken van verbetering van hun reguliere treinen.

Frans E.R.
1 dag geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

En die 3 Landentrein kan men eerder bestempelen als een 2 Landentrein, want vaak moeten reizigers toch in Maastricht overstappen van en naar een Belgische trein.
Men laat blijkbaar de Hofstad Den Haag niet links liggen, alleen is de vraag of men er ook gewoon binnenlands mee kan reizen van Amersfoort naar en van De Haag want dat lees ik niet uit het artikel desnoods met toeslag en of het een één of twee klasse treinverbinding wordt ?

Maar Arriva is overal hoopvol en wie weet gaat men na Parijs nog eens een variant op de Orient Express inzetten.
Dagdromen kan altijd nog ook bij Arriva. en men heeft wel ambitie en lef en laat zich niet snel uit het veld slaan valt mij op…

Wim Lubbers
1 dag geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Als er bij Arriva treinen zijn, dan is er tekort aan personeel. Is er voldoende personeel dan ontbreekt het materieel. Is er zowel personeel als materieel, dan zijn er werkzaamheden.
Vanmorgen zag ik in Maastrcicht weer zo’n oude NMBS-trein klaarstaan. .

Frans E.R.
1 dag geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

De Belgen zijn gewoon niet weg te slaan uit Maastricht, maar je hebt gelijk ik zie ze de laatste ook weer vaker in Maastricht die Belgische treinen en op vrijdag is het extra druk, want dan is er een veel bezochte markt waar menige Belg en o.a. ook Nederlander graag naar toe gaat.

Reizen met de Arriva 3 landen trein is net een gok spel, je weet nooit of ze wel helemaal of gedeeltelijk of helemaal niet rijden en van alle Arriva treinen in Limburg is het de meest onbetrouwbare de RE 18
En dan wilt Arriva de bus en trein extra gaan promoten met een voordelige ticket aan toeristen in (Zuid) Limburg.

Vraag mij daarom af waarom Arriva zo nodig ook ver over de landsgrenzen heen wilt gaan naar bijvoorbeeld Parijs. Als het net zo’n onbetrouwbare dienst wordt als de RE 18 sta je wel mooi voor Aap of Jan met de korte achternaam als je in de Lichtstad in Frankrijk niet kan terug reizen naar Nederland.

Hanneke
2 dagen geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Over een enkel spoor naar Duitsland en door Franstalig Wallonië, met het ‘legendarische’ station Vise is niet ideaal.
Ik denk wel dat de nieuwe treindienst over bestaande IC-trajecten door Nederlands Vlaanderen en Noord-Frankrijk een grotere kans maakt om succesvol te worden.

N...
2 dagen geleden
Antwoord aan  Hanneke

Kweenie hoor, maar Heerlen-Maastricht is gewoon dubbelspoor en toch drama.
Ivm problemen met de materieelinzet zetten we bussen in.

Hanneke
1 dag geleden
Antwoord aan  N...

Materieelinzet zullen ze goed moeten regelen, en hopelijk bij jullie ook eens.
En genoeg machinisten die grensoverschrijdend mogen rijden.

Want hoe dan ook is de 3 landentrein niet perfect, maar zeker beter als het was.
Ik ging als kind al mee naar Aachen en het was eerst niks, dus auto. Toen bus, toen Duitse trein Euregiobahn en nu de drielandentrein van Arriva en niet te vergeten, de zeker goed lopende buslijn 350 Maastricht-Aachen ook van Arriva.

Dries Molenaar
2 dagen geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Het is wel wat anders dan twee keer per uur rond de kerk.

Daan
1 dag geleden
Antwoord aan  Marc Busio

en in Friesland, Groningen, Overijssel en Drenthe doen ze het veel beter dan NS.
haast alsof de Belgen of Limburg het probleem zijn…..

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  Daan

Naar Parijs is geen Roodeschool.

Daan
1 dag geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Maar geen enkelsporige stukjes die op capaciteit zitten, gelijkvloers moeten invoegen op duitse lijnen.

En omdat ze via brussel zaventem gaan zullen de belgen deze keer niet de boel gaan saboteren.

A.M. Berben
1 dag geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Ik lees nergens dat ARRIVA deze treindiensten zelf wil gaan uitvoeren, hetgeen volgens mij ook slechts zeer beperkt mogelijk zou zijn met het materieel dat men bezit, dus is er volgens mij geen enkele reden om nu al bij voorbaat uiterst kritisch tot zelfs neerbuigend aan toe te gaan doen over een eventuele uitvoering van deze plannen. Daarnaast is er ook simpelweg geen informatie (verder) die uw kritiek rechtvaardigt.

Hildebrand, treinreiziger
1 dag geleden
Antwoord aan  Marc Busio

Ik ben niet helemaal mee eens. Jarenlang was Arriva een DB dochter. En dan waren er dus twee of meer waarheden: ze kunnen er regionaal een zooitje van maken maar hetzelfde bedrijf kan lange afstandstreinen rijden (met slechte stiptheid. Ik zou Arriva wel serieus nemen. Tegelijkertijd leert dat bij dit soort aanvragen 80 of 90 procent er niet komt, en de 10 of 20 procent die wel komt kan zomaar 10 jaar later worden. Zie Trenitalia Parijs – Lyon – Parijs.

Willem
2 dagen geleden

Weet iemand wat de route vanaf Amersfoort gaat worden? Via Utrecht en Den Bosch lijken me het meest logisch. Je zou ook de route vanuit Den Haag kunnen verlengen via Gouda en Utrecht. Dat zou alleen wel een omweg zijn en bovendien vermoed ik dat treinen die vanuit Gouda doorrijden naar Den Haag HS eerst kop moeten maken op CS. Op het eerste gezicht minder logisch, dus.

De extra reisttijd lijkt me wel een serieus nadeel, trouwens. Als ik nu van Amersfoort naar Parijs wil kan ik ‘s morgens na m’n ontbijt vertrekken en met één korte overstap op Schiphol ben ik dan ruim voor de lunch in Parijs. Je hebt dan nog een hele middag en avond om iets in de stad te doen. Met deze verbinding gaat je dat niet lukken.

J.M.
2 dagen geleden
Antwoord aan  Willem

Vanaf Den Haag HS kun je in theorie langs de Binckhorst naar Gouda. Maar dan moet je voor Amersfoort kop maken op Utrecht Centraal.

Een meer logische route is vanaf Den Haag HS via Amsterdam Zuid naar Amersfoort. Je zou dan een aantal treinen Parijs-Den Haag HS van en naar Groningen en een paar van en naar Amersfoort kunnen laten rijden, met een stop op Schiphol en/of Amsterdam Zuid om ook de hoofdstad te bedienen. Dit lijkt sterk op de ECD en ICD van NS, maar dan via conventioneel spoor.

Het bericht spreekt over aparte treinen dus daar zou ik vanuit gaan. Als ze al gaan rijden.

ML015
2 dagen geleden
Antwoord aan  J.M.

Qua capaciteit”gaatjes” gaat een stop op Schiphol en Zuid het nooit worden denk ik.
Amersfoort lijkt mij logischer dat het kopmaken wordt op Utrecht en dan via Gouda en de ongebruikte boog naar de lage sporen van Rotterdam, of via Den Bosch-Tilburg (extra markt).

Mark
1 dag geleden
Antwoord aan  J.M.

Heel omslachtig, maar je kan ook: Den Haag -> Gouda -> Duivendrecht rechtsaf -> Hilversum -> Amersfoort.

Maar we kunnen fantaseren tot we een ons wegen, het gaat niet gebeuren, evenals Zwolle-Groningen

Mattheas
2 dagen geleden
Antwoord aan  Willem

Vanuit Den Haag HS wordt de route: Rotterdam Centraal, Roosendaal, Antwerpen, Brussels Airport Zaventem, Bergen (Mons)
Vanuit Amersfoort wordt de route: Utrecht Centraal, ’s-Hertogenbosch, Breda, Antwerpen, Brussels Airport Zaventem, Bergen (Mons)
Dat zijn de routes die zijn aangevraagd bij de ACM.

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  Mattheas

Ik ben erg benieuwd hoe die voorgenomen treinen van Arriva van Brussels Airport Zaventem in Bergen komen .

Bert Sitters
2 dagen geleden

Arriva heeft wel eens wat meer gemeld.
Met wat voor treinen gaat Arriva rijden?
Op de oude lijn van Brussel-Zuid via Bergen en Quevy naar Parijs zit nog de nodige ruimte, maar hoe zit dat met het overvolle spoor tussen Antwerpen en Brussel-Zuid? Wordt Arriva daar zomaar tussen gelaten? GoVolta kiest vanwege de drukte op dat traject voor Antwerpen – Gent – Kortrijk -Rijsel – Parijs.
Ik schat niet in dat deze verbinding een concurrent wordt voor de Eurostar. Daarvoor duurt de rit van Arriva veel te lang. Het zal voornamelijk om een nieuwe doelgroep gaan. Die voor een goedkoper kaartje niet kijkt op de lange reistijd. Wel lijken GoVolta en Arriva met elkaar in de slag te gaan.

Laatst bewerkt op 2 dagen geleden door Bert Sitters
Baardstaart
2 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik denk dat Go-Volta beter over de trajectproblemen nagedacht heeft dan Arriva en hiermee ook tot de conclusie is gekomen dat je maar beter om een flinke bocht om Brussel te rijden. Het is geen snelle verbinding, maar als ze iets goedkoops kunnen leveren is het voor het doelpubliek een prima optie.
Ik vrees dat Arriva een beetje van alles en niet echt een smoel heeft. Arriva is nu Amerikaans is en kan dus niet terugvallen op DB hoge snelheidstreinen zoals de ICE3 en de ICE3Neo, wat men eerst wilde gebruiken voor hun Groningen – Parijs dienst.
Verders denk ik dat Infrabel de treinpaden door Brussel niet goedkoop zal verkopen en ik kan ze geen ongelijk geven. En bovendien vind ik dat regionaal trein verkeer altijd voor gaat op internationale treinen en dat concessie vervoer altijd boven de vrije jongens gaat.

Bert Sitters
2 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Voor mij moeten Internationale en nationale hogesnetheidstreinen op andere sporen rijden dan regionale treinen. Dan zitten ze elkaar niet in weg.Tussen Antwerpen en Brussel houdt dat in die situatie veel meer forensentreinen kunnen rijden. De armoede hoeft dan niet meer gedeeld te worden.

Henk de Haan
2 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het kan een afweging tussen prijs en reistijd worden. Vanaf Rotterdam CS doen de geplande treinen er verschillende tijden over:

  • GoVolta (1x per dag): 5:52
  • Arriva (3 x per dag): 5:14
  • Eurocity direct / OUIGO (2 x per dag mogelijk): 5:00
  • Eurostar (direct 10 x per dag): 2:40
Hanzeboog
2 dagen geleden

Prima dat er genoeg keus is voor treinreizigers.

Het is de vraag of ze door de bomen het bos zien. Diverse spoorbedrijven met treinen richting Brussel (EC Direct en Eurocity), Parijs (Eurostar, GoVolta, Arriva), verschillende tarieven, verschillende boekingssystemen, verschillende comfort, lengte reisduur.

Maar als de treinreizigers bekend zijn met de diverse treinreizen richting Brussel en Parijs hebben ze wat te kiezen. Een Ouigo mag erbij komen. Maar het is de vraag of daar nog genoeg markt voor is.

Want hoe vaak gaat de Arriva Amsterdam – Parijs rijden, met welke treinmaterieel en welke tarieven?

Dennis
2 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Met zelfde soort materieel wellicht waar ze nu ook alles mee rijden, en dan ook allemaal zonder werkende wc 🤣.
Laat Arriva eerst eens wat aan hun binnenlandse treinen doen zeg, voor dat je van alles roept om te willen rijden.
Hoe goed rijd die nachttrein eigenlijk naar Schiphol van verschillende plekken, valt die met regelmaat uit of valt dat mee ?

FFA
2 dagen geleden

Gisteren op Brussel- Noord 14.55 u en Brussel Centraal 15.56 u resp.de Eurocity trein en Trein naar Lelystad gezien.
Beide een bezettingsgraad kleiner dan 25%.
Ik heb meermaal hier bericht van die lage bezettingsgraden.
Hoor van mensen over de Drielandentrein RE18 dat ze uitvallen vanwege technische problemen; toilet (wekenlang defect); geen internetverbinding.
Ik ben voorstander van treinen vanuit Nederland naar Parijs over Mons/ Maubeuge tegen een betaalbare prijs voor eenieder, te weten 50 E vice versa.

Bert Sitters
2 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik heb de afgelopen weken een aantal keren in de EurocityDirect gezeten.de treinen waren goed gevuld: ook de eerste klas.
Vanuit Nederland stappen veel reizigers in Antwerpen uit. En op de terugreis in Antwerpen pas in. Er mogen in Antwerpen en Brussel geen binnenlands rBelgische reizigers instappen Vandaar dat schattingen in Brussel tegen kunnen vallen.
Deze plaatsen zouden kunnen gevuld worden met binnenlandse reizigers die er een toeslag voor over hebben om nonstop tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid te reizen.

FFA
2 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zo zouden die slots gebruik kunnen/ moeten worden voor verlenging naar Parijs.

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  FFA

Kan en mag de ECD in Frankrijk rijden?

ML015
1 dag geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Nee

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  ML015

Precies!

D den Drijver
1 dag geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

In Frankrijk hebben ze 25kV (HSL) en 1500V, net als in NL, of er genoeg ERTMS in Frankrijk is (net als op HSL) weet ik niet. Dat moet wel om de trein toegelaten te krijgen. Het zal nog niet mogen.

Hanzeboog
1 dag geleden
Antwoord aan  D den Drijver

Op klassieke spoornet is nog vooral de klassieke KVB. En op de meeste HSL zoals Parijs – Belgische grens is er TVM 430.

Alleen LGV Est en LGV Rhin Rhone als relatief nieuwe HSL hebben ERTMS.

Baardstaart
2 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Is wat mij betreft een teken om een aantal van die treinen niet verder dan Antwerpen of Brussel Noord te laten gaan en evt een andere Belgische bestemming te geven. De ECD (Eurocity Direct) dient ook een normale tarieven te krijgen evt met een HSL kleine toeslag en dan kan de EC naar een andere plek geleid worden of slechts naar Brussel Noord te laten rijden. Dit hoeft geen probleem te zijn zolang er daar goed OV is om verder Brussel in te gaan en dan hoeven alleen reizigers, die verder willen dan Brussel echt naar Brussel Zuid. En half lege treinen op een van drukste spooraders in Belgie lijkt mij geen doen. Schaarse en drukke paden, dienen gewoon zo efficient mogelijk besteedt te worden naar analogie van reizigersvraag.
Ben zelf nog niet met de ECD meegeweest. Antwerpen en Brussel is toch wat verder weg van het Oosten.

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De kracht van de ECD is nu juist ieder uur vast van A naar B. Daar moet je niet aan gaan knutselen. Brussel-Noord is een forensenstation en niet interessant voor een EurocityDirect. Brussel-Zuid is echt het absolute hoofdstaton van Brussel voor langafstandverkeer. NS wilde de EurocityDirect ook laten stoppen op Brussel-Centraal,niet ver van de Grote Markt, maar kreeg geen toestemming.
De beste oplossing voor de lege zitplaatsen in de ECD tussen Brussel- en Antwerpen is gewoon binnenlandse Belgische reizigers toelaten tegen het betalen van een toeslag.De reistijd van de ECD is ongeveer een kwartier sneller dan de binnenlandse “IC”. De ECD is een stuk ruimer dan de Belgische dubbeldekkers: vooral in de eerste klas. Bovendien niet die chaos in die volle dubbeldekkers en voortdurend in- en uitstappende reiziger. Er zullen zat reizigers zijn die voor de kortere reistijd en stukken meer comfort een toeslag voor de ECD willen betalen.

Joost
1 dag geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Maar wie wil er nu van Brussel-Zuid naar Antwerpen-Centraal? Een paar ambtenaren die in de FOD-torens bij Zuid werken. Die gaan echt geen losse tickets kopen bij NS. De meeste “pendelaars” werken bij noord, zeker de Vlamingen die massaal naar de ministeries bij Tour en Taxis gaan. Of in de buurt van het centraal, of Schuman, met overstap op de metro of trein op Brussel-Noord.
En in Antwerpen kom je dan op het centraal, terwijl Berchem voor veel Antwerpenaren zelf en voor overstappen veel logischer is. Het publiek voor dit stoppatroon wordt echt overschat. Overstappers vanaf Eurostar of NMBS-treinen ga je ook niet krijgen. Ja, het is schandalig dat een van de twee IC’s die in minder dan 30 minuten Brussel-Noord Antwerpen-Berchem doet is afgeschaft voor deze trein, maar Brussel-Zuid Antwerpen-Centraal openstellen voor binnenlands gebruik is echt geen oplossing.

Laatst bewerkt op 1 dag geleden door Joost
Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  Joost

Brussel-Zuid is een O.V..-knooppunt, met aansluitingen op binnenlandse treinen, internationale treinen, tram en metro. Overigens niet zo ver van het centrum. Net buiten de Vijfhoek, Een stop op Brussel-Centraal was handig geweest. NS wilde dat ook, maar kreeg geen groen licht.
Voor een ticket met toeslag valt wel een mouw aan te passen: ook voor vaste reizigers. Natuurlijk is dit voor veel reizigers geen oplossing, maar je biedt wel een deel van de reizigers een alternatief voor de overvalle treinen.

Hanzeboog
1 dag geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Eigenlijk is de huidige opzet helemaal niet zo verkeerd in België.

De bezettingsgraad is vanaf Brussel Zuid al redelijk. Voeg daar andere treinreizigers bij krijg je waarschijnlijk een situatie die te vergelijken is met ICE tussen Amsterdam – Hengelo.

Treinreizigers met koffers zitten daar minder op te wachten. Gewoon zo laten. Tenzij het onrendabel is voor NS.

Baardstaart
2 dagen geleden

De bekende hamvraag. Hoe gaan ze het regelen met de capasiteit bij de tunnel in Brussel. Deze is al vol en als deze Arriva trein er door gaat betekent dat er andere treinen (regionale treinen) er niet door kunnen.

Krijgen we straks geen wildgroei aan treinen richting Parijs te zien er over c.a. 10 jaar zullen een heleboel van deze lijnen al gestopt zijn en ik denk dat er meer vraag naar zijn naar diensten als Ouigo achtige HSL diensten van het meest rustige Amsterdamse station (Nieuw-Amsterdam ? – grapje) naar een of ander weinig zeggend Parijs station, maar dan wel alles over de hoge snelheidslijn. Ook hier altijd het Brusselse tunnelprobleem.

PS. Wel grappig om straks een Arriva’s D-GTW-tje straks op Gare du Nord te zien. 😉

Dries Molenaar
2 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Over Gent gaan?

Baardstaart
2 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Eigenlijk moeten ze dit wel of een andere oplossing, die niet door de tunnel gaat. Net als Go Volta. Al denk ik dat Go Volta beter over het bussiness model heeft nagedacht dan Arriva.

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is niet alleen de tunnel, maar ook het spoor tussen Antwerpen en Brussel dat zwaar is overbelast. In België wilde men beknibbelen door geen hogesnelheidsspoor aan te leggen. De binnenlandse reziger is nu de dupe.

Dries Molenaar
2 dagen geleden

We moeten schijnbaar allemaal naar Parijs.
Verzin iets anders. Twee keer per dag naar Kopenhagen?

Tom
2 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

1x per dag een al bestaande trein Praag-Berlijn doortrekken naar Düsseldorf en Amsterdam.

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Moeten niet, maar er gaan nu eenmaal veel mensen naar Parijs.
Met de trein naar Kopenhagen komt goed in beeld als de tunnel gereed is.

Tom
2 dagen geleden

Is het weer zover? Kansloos flopbedrijf Arriva wil vanalles en krijgt niets voor elkaar. De vraag is niet of ze dit magischerwijs opeens wel geregeld gaan krijgen, maar of ze weer eens aandacht tekort hebben.

Annemiek
2 dagen geleden
Antwoord aan  Tom

Hoe zoeken ze hier volgens jou de aandacht?

Tom
2 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Niet “volgens mij”; integendeel, evident op exact dezelfde manier als altijd. Grootspraak van een klein bedrijf met een grote bek dat veel belooft en niets levert.

Annemiek
1 dag geleden
Antwoord aan  Tom

Ze hebben alleen een aantal paden aangevraagd. Verder niets. Maak je niet druk.

Erwin
1 dag geleden

Zolang het geen flirt treinen worden die nu als regionaal verkeer rijden, vind ik het best. Ik wacht het af.

Baardstaart
1 dag geleden
Antwoord aan  Erwin

Kan je gerust stellen… Het wordt een Diesel-GTW van Groningen, waar ze wat beveiligingssystemen ingebouwd hebben.

ML015
1 dag geleden
Antwoord aan  Erwin

Volgens de ACM aanvraag getrokken materieel.

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  ML015

Zijn er nog afgedankte i10-rijtuigen zonder airco genoeg?

Bert Sitters
1 dag geleden

Ik hoorde dat Arriva over precies 265 dagen hun nieuw Parijs-boemel presenteert op het station van Dokkum.

Baardstaart
1 dag geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wouw…. Ik boek alvast een ritje van Station Dokkum naar Station Huis ten Bosch…. Wat een unieke ervaring zeg… (op grappendag). Trouwens de D-GTW naar Parijs lijkt me ook wel een leuke ervaring. Lekker boemelen en toch naar Parijs. – Trouwens hebben we ook niet ergens nieuw-Parijs, want dan kan er een rechtstreekse trein Nieuw-Amsterdam naar Nieuw-Parijs gemaakt worden.

Bert Sitters
1 dag geleden

Ik heb hier de indicatieve dienstregeling, maar dit is nog lang niet defintief.
De treinen moeten over het overbelaste spoor tussen Antwerpen en Brussel. Dat kan nog een zware dobber.

Deze voorgenomen treinen gaan dus vanaf Den Haag HS en niet Den Haag Centraal.

In de ACM-publicatie is een indicatieve dienstregeling opgenomen voor de drie dagelijkse retourritten tussen Den Haag HS en Paris Gare du Nord. De tijden zijn nog niet definitief en kunnen wijzigen tijdens de capaciteitsverdeling door de infrastructuurbeheerders.
De aangevraagde dienstregeling luidt als volgt:
Heen
StationTrein 1Trein 2Trein 3
Den Haag HS06:1512:1518:15
Delft06:2412:2418:24
RotterdamCentraal06:3912:3918:39
Dordrecht06:5812:5818:58
Roosendaal07:2013:2019:20
Antwerpen-Centraal08:0014:0020:00
Brussel-Zuid08:4014:4020:40
Mons (Bergen)09:1615:1621:16
Aulnoye-Aymeries10:0316:0322:03
Creil11:0617:0623:06
Paris Gare du Nord11:3817:3823:38
Parijs → Den Haag HS
Terug
StationTrein 4Trein 5Trein 6
Paris Gare du Nord06:2212:2218:22
Creil06:5512:5518:55
Aulnoye-Aymeries07:5813:5819:58
Mons (Bergen)08:4414:4420:44
Brussel-Zuid09:2015:2021:20
Antwerpen-Centraal10:0016:0022:00
Roosendaal10:4016:4022:40
Dordrecht11:0217:0223:02
Rotterdam Centraal11:2117:2123:21
Delft11:3617:3623:36
Den Haag HS11:4517:4523:45
De reistijd bedraagt daarmee ongeveer 5 uur en 23 minuten tussen Den Haag HS en Paris Gare du Nord. De trein rijdt via de klassieke spoorlijn door België (Roosendaal–Antwerpen–Brussel–Mons) en vervolgens via Aulnoye-Aymeries en Creil naar Parijs, dus niet via de Franse hogesnelheidslijn.

Voor de eerste trein vroeg uit de veren voor Den Haag HS
De derde trein komt pas tegen middernacht aan. Niet pretig bij vertraging.

Ark
1 dag geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Weinig tijd voor leegraken, schoonmaken en weer vullen op Gare du Nord; met een beetje vertraging op de heenweg werkt dat door op de terugweg.

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  Ark

Met grote kans dat je na middernacht aankomt op Den Haag HS en je moet ook nog verder.

Arjan krabbenbos
1 dag geleden

Mag je met deze nieuwe internationale initiatieven ook gebruik maken van Interrail of Weekend Vrij-kaart, zoals dat ook bij de ICE treinen is? Leuk maar soms raak je wel even het spoor bijster!

ML015
1 dag geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

De Arriva trein rijdt nog niet eens, er is uberhaupt nog geen materieel en kaartverkoop… dus doe even de slimme aanname dat dat nog niet bekend is. Als je kijkt wat er de afgelopen jaren bij ACM is aangevraagd wil ik eerst een rijdende trein zien en dan geloven.

GoVolta moet je een reservering/zitplek hebben, dus weekend-Vrij telt uiteraard niet.
Interrail kon eerst niet via GoVolta, was wel de ambitie om dat rond te krijgen maar weet niet of dat inmiddels wel kan.

Bert Sitters
1 dag geleden
Antwoord aan  ML015

Arriva had al drie jaar geleden een trein aangekondigd van Groningen naar Parijs, die nu al zou moeten rijden. Terwijl daar nog niets over bekend is,worden de volgende luchtballonnetjes al weer losgelaten.
Een tip voor Arriva: leer eerst treintjes rijden tussen Maastricht en Aken!

Anti-privaat
1 dag geleden

Jammer en zeer vermoeiend al die extra spoorpartijen. Maargoed Amerikaanse investeerders (Squared Capital) moeten tevreden gesteld worden…inclusief onze Europarlementariër…

jaapp
1 dag geleden
Antwoord aan  Anti-privaat

Ik vraag me toch echt in gemoede af waar het heen gaat met al deze nieuwe initiatieven. Een verbinding erbij vanuit Nederland naar Parijs, startend in Den Haag HS en via Mons–St. Quentin,lijkt mij voor mensen die geen haast hebben reeel en kansrijk, maar Groningen-Parijs?.
De ICNG brengt de Groningers sinds kort comfortabel naar de Randstad waar prima kan worden overgestapt op treinen naar Brussel, Parijs en Londen en binnenkort dus ook voor liefhebbers voordelig naar Parijs via Mons.

Hanzeboog
1 dag geleden

Er zal tol betaald moeten worden op bepaalde auto(snel) wegen door Nederlanders/internationale auto reizigers:

https://www.nu.nl/economie/6402610/buitenlanders-gaan-meebetalen-aan-belgische-wegen-vignet-wordt-verplicht.html

Dat gaat zeker een marginaal effect hebben. Afhankelijk van de tol. Zeker richting Antwerpen zal het bepaald niet verkeerd om te kiezen voor de Eurocity (Direct) en andere Arriva/GoVolta treinen.

Mark
1 dag geleden

Met welk materieel en personeel? Hetzelfde als lijn Zwolle Groningen gok ik..